Як продовжити ресурс трансмісії катаючи в три ланцюга?

Кожен велосипедист рано чи пізно стикається з проблемою, коли ланцюг поступово розтягується та періодично проскакує. При цьому вона не попадає на окремі зірки. Насамперед, потрібно розібратися в технічному аспекті цієї проблеми і що їй передує.

Ланцюг являє собою центральний компонент трансмісійного механізму. Цей елемент зношується найчастіше. Подовжується ланцюг через те, що його окремі компоненти поступово розширюють власні місця посадки, де вони закріплені. Усі ланцюги мають 108-116 елементів. Їхнє розтягування відбувається майже однаково, на лічені міліметри. Однак цього достатньо для виникнення проблеми, коли ця деталь не укладається на окремі зірки. Після цього підточується профіль зуба під новостворену довжину ланцюга та розташування її окремих елементів. У результаті металеві елементи продовжують сточуватись, ланцюг починає погано лягати на пази, іноді перескакуючи з них. У кожного велосипедиста є найкращі зірки. На жаль, вони стають непридатними насамперед.

Коли потрібно замінити ланцюг? Як зношування впливає на касету та зірки?

При надмірній зношеності ланцюга отримати радість від катання на неможливо. Якщо кататися виключно по асфальтованому покриттю, в середньому темпі, без зайвих зусиль, все одно відбуватиметься поступове зношування ланцюга. Разом з цим відбуватиметься пошкодження елементів касети та трансмісійного механізму загалом. Якщо поводитися правильно, одна трансмісія може працювати протягом 10 тис. км. Така ситуація можлива лише у разі своєчасного догляду за механізмом. Однак такий спосіб буде дуже економним, так не треба робити.

Елементи системи можуть функціонувати до 10 тисяч кілометрів. Механізм працює у нормальному режимі від 3000 до 6000 км. Ланцюг потрібно замінити після однієї або півтори тисячі кілометрів. Для безпроблемного катання протягом 10 000 км необхідно близько 18 разів провести заміну ланцюга через кожну половину тисячі кілометрів. З цього випливає, що три ланцюги відповідають ресурсу механізму.

Як використовувати таку інформацію на практиці? До початку нового сезону потрібно придбати три ланцюги, одну касету та систему. Ці елементи встановлюються на велосипед, після чого можна починати кататися. Після цього все може відбуватися за двома різними сценаріями. Ситуація розвивається з урахуванням можливостей велосипедиста та наявності чи відсутності необхідних інструментів.

  1. Використання ланцюга із заздалегідь визначеним терміном служби. При цьому може здійснюватись заміна ланцюга кожні 500 кілометрів. Однак можна не визначити вплив зовнішніх умов та дрібних частинок. Те, що трансмісія зношується швидше в умовах підвищеної вологості, морозу та піщаної місцевості, знають багато велосипедистів. У цих умовах не можна вказати точний термін служби такого елемента.
  2. Виконання вимірювання ланцюга з використанням калібру. Потрібно взяти цей інструмент і зробити замір. Калібр характеризується наявністю двох положень розтягування (0,75 та 1 міліметр). З використанням цього підходу потрібно їздити в середньому від 400 до 600 кілометрів до появи розтягування. Поле цього потрібно зробити точні вимірювання.
  3. Використання штангенциркуля. Такий підхід викликає деякі суперечки, оскільки вимір залежить від ланцюга. Для застосування такого способу слід визначити тактику вимірювань, користуватися нею постійно – тільки так існує можливість вловити різницю. При цьому довжина інструменту впливає на точність вимірювання. Наведу приклад. Я виставляв штангенциркуль на 132 мм і робив виміри. Показники від 132 до 132,7 говорять про те, що механізм у новому стані. Значення 132.7-133.2 – ланцюг можна сміливо використати. Більше 133.2 мм – деталь буде працювати, проте незабаром стане непридатним. Показники вище 134 мм – ланцюг слід замінити на нову деталь.

NB! Не забувайте заміряти новий ланцюг до початку використання. Існує ще один спосіб виміру ланцюга: потрібно встановити значення 119 на штангенциркулі, потім проводити регулярні виміри. Показники 119,7-120,3 мм означають, що ланцюг справний, тому можна кататися сміливо. 119,7 - 120,3 мм – свідчить про початок розтягування деталі та перший етап вироблення зубів. При значенні понад 120,9 слід замінити ланцюг та касету.

Як зменшити знос трансмісії?

Перевірений і єдино правильний спосіб полягає в тому, щоб постійно відстежувати стан ланцюга, стежити за наявністюдостатньої кількості мастила між її елементами. Також потрібно обов'язково своєчасно проводити заміну ланцюга. Купувати рекомендується деталі винятково перевірених виробників, таких як Shimano, SRAM, KMC, YBN, Campagnolo.

  1. Ланцюги.
  2. Касети.
  3. Системи.

Важлива роль змащування деталей. Змащування потрібно здійснювати тільки із застосуванням спеціального мастила, оскільки в його складі містяться добавки для кращої роботи трансмісійного механізму. На такому мастилі менше накопичуватимуться забруднення. Velotime.com.ua рекомендує придбати мастило від виробника Finish Line.

Не забувайте про те, що змащування ланцюга потрібно виконувати частіше, коли відбувається поїздка в умовах забруднених доріг або піщаної місцевості (на відміну від катання по асфальту). Крім цього, постійні опади вимагають більш частого та уважного змащування. Рекомендується очищати ланцюг за допомогою тканини або використовувати для цього спеціальне миття. Слід очищати зірки, систему та ролики на перемикачі. За дотримання таких рекомендацій період експлуатації трансмісії значно продовжується. Таким чином, ви отримуєте можливість заощадити власні фінанси та витратити гроші на щось приємніше.