Касети і тріскачки для початківців

Велосипедна касета є системою зірок, які об'єднані в один механізм для зміни передавального відношення. Цей елемент встановлюється на задній втулці і є витратним матеріалом, оскільки іноді зношується. Це говорить про те, що касета потребує технічного обслуговування, яке складається із заміни окремих елементів ланцюга або всієї системи цілком.

Відмінність касети від тріскачки

Касета – це сукупність зірок, які підлягають кріпленню до елемента з пазами. На втулці присутні виступаючі частини необхідних розмірів. Завдяки шліцям касета може бути встановлена правильно. Елемент «храповик» поміщений усередину механізму.

Механізм, що складається з барабана, містить у собі низку переваг:

  • збільшена кількість зірок (від 8 до 12 одиниць);
  • невеликий показник опору гойдання у порівнянні з тріскачковим механізмом;
  • невелика вага;
  • легке зняття;
  • високі показники пробігу.

Трискання являє собою механізм храпового типу з кріпленням за типом різьблення або шліц. Кріплення відбувається на втулку, храповик при цьому розташований зовні.

Недоліками тріскачки є такі особливості:

  • Загальна кількість зірок досягає 5-7 елементів.
  • Існують великі показники навантаження на вісь, внаслідок чого тріскачки гнуться.
  • Закручування відбувається таким чином: при прокручуванні педалей тріскачковий механізм закручується з новою силою. Іноді відкрутити його дуже важко.

Касета є більш сучасним і вдосконаленим пристроєм, ніж тріскачки. Чи потрібно віддати перевагу касеті іншим механізмам? Звичайно ж да.

Різновиди касет

Абсолютно всі типи касет підлягають установці на шліци, тому одні елементи можуть замінювати інші. Наприклад, одну касету з позначенням 8-ск легко змінюють на іншу – 11-ск. Для цього потрібно лише перемикаючий елемент і монетка. Задня втулка заміні не підлягає. Під час перегляду деталей у профіль можна розглянути однакові за розмірами касети. Проте загальна кількість зірок у них різна. Для регулювання ширини касет слід зменшити відстань між елементами.

Зірки з'єднані між собою: за допомогою штифтів блок закріплений сполучними елементами, окремі зірки розділені за допомогою простаків. Подібний вид касет монтується на деталі із сталевими елементами (найчастіше використовуються на бюджетних моделях велосипедів). Перевагою таких механізмів є можливість їхнього розбирання за допомогою демонтажу штифтів. Однак встановлювати їх на барабани з алюмінію не рекомендується, оскільки для них характеру високе навантаження від кручення. Такі дії ушкоджують елементи барабана. На деталях під назвою «павук» зірки утворюють єдиний механізм, що нагадує сходи.

Зусилля від прокручування впливає на всі зірки одночасно, які є на павуці. За допомогою такого принципу роботи відбувається зниження навантаження на барабан. Крім цього, дані касети мають невелику вагу. При цьому павук передбачає можливість заміни останніх кількох зірок. Коли використовуються 2 чи 3 павуки, зірки одягаються на два елементи.

Такий механізм призначений для можливості заміни вироблених зірок на нові деталі. При цьому заміну касети повністю не потрібно. За наявності виробки можуть замінюватись кілька зірок або нижні елементи. У цільнофрезованих касетах блок зірок виконаний як єдиний елемент.

Установка відбувається на шліци, розташовані у лівій області барабана. Кріпиться деталь на нижні елементи. Касета виконує функцію шліци для барабана. Такий механізм є найбільш дорогим виріб. Виготовляється деталь із використанням складного технологічного процесу, у зв'язку з цим вартість його підвищується.

Як зняти або одягнути тріскачку?

Провести демонтаж тріскачки без застосування спеціальних механізмів практично неможливо. Для цього потрібно використовувати знімач, а також гайковий та розвідний ключі (їх розмір підбирається відповідно до моделі велосипеда >). Також знадобиться хлист – для демонтажу касети. Перш за все, знімач потрібно вставити в тріскачки, потім потягнути елемент кріплення проти годинникової стрілки. Для того щоб відпустити шліци або затягнути, необхідно докласти великого зусилля.

Як зняти чи одягнути касети? Знімач необхідно вставити в гайку. Після цього на найбільший елемент касети надівається хлист. За допомогою стримування касети хлистом знімач необхідно обертати гайковим ключем. Для такої дії необхідно прикладати велике зусилля. Гайка відкручується, після чого знімається касета. Коли касета знята, визначається рівень її виробітку.

Коли потрібно знімати? Найчастіше знімати механізм слід перед проведенням технічного обслуговування байка (в осінній чи весняний період). Якщо під час поїздки велосипедист спостерігає неприродну роботу педалей, слід терміново зняти касету. Для встановлення касети потрібно виконати такі дії:

  • установка касети на барабан;
  • затягування гайки.

Очищення та змащування касети. Трансмісійний механізм, встановлений на велосипеді, псується не від постійних навантажень під час поїздок. Це трапляється від поганого догляду його, оскільки накопичення бруду згубно позначається на функціонуванні системи загалом. Також це призводить до сточування зубів. Безперечно, перед плановим обслуговуванням слід демонтувати касету. Очищення зірок на байку виконується із застосуванням плоскої щітки.

Ворсинки на таких дітках відрізняються достатньою довжиною та жорсткістю, саме тому дозволяють добиратися до найбільш забруднених місць. По завершенні очищення касети слід змастити ланцюг і сміливо вирушати у подорож.