Колеса 27,5+ розбір польотів
Деякий час тому виробники mountain bike заявили про нові фаворити – колеса 29“, після цього – 27,5“. Через деякий час до нас прийшли фетбайки. Пройшло кілька років і любителям байків була представлена новинка – колеса з позначенням «Plus» (B+, або 27,5+). Оновлені розміри коліс викликали багато суперечок. Одні говорили, що фетбайки мають бездоганне зчеплення з дорогою. Інші – що колеса 27,5 швидше. Треті в цей час не поспішали розлучатися зі звичними покришками 26”.
Відоме німецьке видавництво «MountainBIKE Magazin» ухвалило рішення перенаправити особисті думки на позитивний напрямок. Для цього були використані останні досягнення вчених та сучасна апаратура. Також на допомогу був призваний досвідчений велогонщик. Фахівці видавництва в лабораторних умовах порівнювали новинку 27,5+ із найбільш поширеними колесами 27,5“ та 29“.
Новинки, які з'явилися в плюсі
Які новинки ми можемо спостерігати у стандарті 27,5+? Насправді такі колеса є ширшою моделлю 27,5”: ширина покришок становить 2,8-3,0”, ширина обода – від 40 до 45 мм. Такі розміри були зроблені для кращого зчеплення з дорогою, зручності та вищого рівня безпеки подорожей.
Ви можете помітити, що подібними характеристиками були представлені моделі велосипедів фетбайк та найнер. Але це так. Перші успішні результати фетбайків започаткували розкриття питання з покришками. Любителі стійкого катання оцінили використання характеристик 0,5 атм. і недоступне насамперед зчеплення з дорогою. Розробники велосипедів замислилися над тим, що гірському велосипеду підійшли б такі характеристики. Однак питання з великою вагою таких виробів залишалося відкритим. Таким чином, з'явився стандарт «Plus», який поєднує у собі стійкість фетбайка з ознаками стандартного mountain bike.
За результатами першого тесту були отримані дані, згідно з якими випробувані зразки продемонстрували покращення зчеплення та нову стійкість. Такі характеристики будуть необхідні як для початківців, так і досвідчених любителів гірських велосипедів.
Казка перетворилася на бувальщину? Чи так це? Адже очевидним є такий недолік, як надмірна вага та погана чуйність. Такі аспекти прийняли обговорювати фахівці з Німеччини, видавництва MountainBIKE Magazin. Дослідження було заплановане у плані відчуттів у процесі їзди. Мета експерименту – допомогти у виборі оптимального типу покришок.
Фахівці із відомого видавництва приєднали до велосипеда сучасні пристрої компанії «Debus & Diebold Me». Це був непростий велосипед. Для експерименту був потрібен байк, на який можна здійснити установку всіх розмірів коліс, що тестуються. Також в експеримент було включено дорогий комплект покришок із двокамерною системою. У процесі тестування вимірювалися такі показники: вага, габарити, рівень зчеплення з дорогою в ході виконання повороту, зручність та комфорт, опір тертю, захищеність від пошкоджень та особливості керування в умовах траси.
В якості тестованих моделей не були випробувані покришки розміром 26”. З одного боку, їх випускають досить рідко. З іншого – різницю між колесами 26” і 27,5“ несуттєві. Саме тому результати тестування можуть бути використані на даний вид покришок.
Велосипед для тестування
Фахівці підібрали велосипед, який є найкращим для приєднання всіх необхідних приладів – Scott Genius 700 Tuned Plus. Такий велосипед характеризується наявністю осі Boost, яка розрахована для широких втулок. Хід вилки знаходиться на рівні 140 мм, задня підвіска – 130 мм.
Велосипед для проходження тесту був підібраний фахівцями, виходячи з того, що на нього легко встановлюються шини 27,5+, а також 29“. Розмір шин 27,5“ також можна використовувати на даній моделі байка. Під час експерименту на велосипед по черзі встановлювалися всі різновиди покришок трьох розмірів: 27,5“, 27,5 +, 29“. Розмір обода та вага відповідали необхідним параметрам. Показники тиску в екземплярах, що тестуються, 27,5“ і 29“ склали 1,7 бар. Внутрішня та зовнішня камера Procore – 6,0 і 1,3 атм. Вага гонщика, професійного велосипедиста (Зімон Гесслер) склала 69 кг.
В результаті всіх тестових заїздів інформація з датчика GPS (швидкість байка) та приладу для фіксації прискорення була збережена на комп'ютері. Після цього отримані дані аналізувалися з використанням фірмової програми Win a Race. Цей додаток успішно використовувався у знаменитих гонках «MotoGP», головній спортивній події. Завдяки професійно розробленій програмі, спеціалісти отримали можливість оцінювати інформацію з кожного заїзду.
Розміри. Відмінна характеристика покришок «Plus» – їх велика ширина. Такі екземпляри ширші за інші моделі майже на 40%. Відповідно, цей показник впливає на рівень зіткнення з дорогою та сприяє кращому контакту у процесі їзди. Фахівці представили відбитки профілів у вигляді таблиці. Колеса розміром 2,8 мають досить низькі показники профілю. Внаслідок цього ризик пошкодження бічної частини шини значно зростає. Колеса 29“ мають невелику ширину та низький профіль, проте зовнішній діаметр у них великий. Це означає, що у даних піддослідних може бути кращий показник накату.
Вага. Було проведено зважування моделей коліс, що тестуються. Відмінності між шинами виявилися суттєвими. Класичні 27,5x2,25“ мають невелику вагу в порівнянні з шинами Procore. Таке влаштування коліс передбачає наявність додаткової камери всередині шини, а також окремий ніпель. У результаті ці елементи додають до ваги колеса майже 500 г. Відповідно, покришки з двокамерною системою мають більшу вагу, ніж 27,5+. Найбільш важкі колеса - покришки 27,5x3,0 з обідом 40 міліметрів. Такі колеса мали на 20% більше ваги, ніж шини з розміром 2,25. У зв'язку з цим вироби з позначкою «Plus» потребують більше часу для розгону.
Повороти. Усі п'ять випробуваних комплектів шин були перевірені на якість зчеплення з поверхнею дороги при поворотах. Тестування виконувалося в тих самих умовах. Професійний велосипедист виконував заїзди на поворотах кілька разів поспіль. Райдер визначав граничні можливості всіх комплектів коліс. Кожен заїзд був виконаний із великою швидкістю. Оцінки зазнали лише ті повороти, які виконувались чисто, без похибок. При цьому датчики фіксували інформацію про заїзди, що дозволило перевірити особисте оцінювання велосипедиста щодо об'єктивності.
Коли поворот виконувався на межі можливостей, на швидкості це позначилося найменше. Такі заїзди вплинули на відцентрову силу. Загалом показники швидкості входження в повороти у всіх випробуваних моделей коліс були практично однаковими. Невелика відмінність була зафіксована при випробуванні коліс із позначкою «Plus». За даними датчиків та приладів, а також з урахуванням особистих вражень велосипедиста найбільш безпечними та стійкими виявилися колеса 27,5+. Випробуваний комплект 27,5x2,25“ викликав складне становище, при якому велосипедист відчував занесення колеса. Під час випробування інших виробів труднощі не виникали. Відчутних відмінностей між 2,8“ та 3,0“ зафіксовано не було.
Тертя. Для вимірів використовувався стенд Schwalbe з динамометром. Покришки 27,5x2,8" показали невеликі значення втрати швидкості для подолання тертя, на відміну від шин 27,5x2,35". У разі лабораторії для тесту використовувалася поверхню з металу. Для заїздів фахівці обрали дорогу з гравієм, на якій були присутні спуски та підйоми. Всі шини випробовувалися при заїзді від старту, при цьому датчики фіксували максимум показників швидкості та прискорення. У результаті фахівці отримали такі дані: найбільшу швидкість показав комплект коліс 29x2,35", найбільш повільним виявився комплект 27,5x3,0".
При цьому найнери не змогли розігнатися від нуля до показників 10 км/год. Таким чином, даному комплекту коліс потрібно більше зусиль, щоб розігнатися. Крім того, найнери показали високі значення у відцентровій силі при заїздах. Несподіваним моментом стали показники комплекту Procore 2,8+. Вони продемонстрували швидкий розгін, такий як у коліс 27,5x2,25“. При цьому комплект 27.5+ показав кращі результати за максимальних показників швидкості, ніж 27,5 дюймові колеса. На покритті із гравію найкращі результати були у коліс із низьким тиском. Однак така перевага перекривається великою вагою шин.
Перешкоди. Дослідники німецького видавництва створили дерев'яний стенд у вигляді сходів із різною висотою. Це дозволило оцінити показники швидкості, зручності їзди, комфорту при переїзді через перешкоди. Для перевірки цілої серії ударів колесами різних діаметрів професійний велосипедист здійснював заїзди з однією швидкістю.
У процесі випробування проводилися виміри швидкості велосипеда перед заїздом та після нього. Найнижчі результати, а також уповільнення було у комплектів 27,5x2,25“ та 29x2,35“. Початкова швидкість була 10 км/год. Вона поступово знижувалася на 3,5 км/год. Найнери показали не найкращі результати. Абсолютним переможцем на етапі вивчення перешкод став комплект "Plus". Так як тиск у даному виді коліс знижено, вони комфортніше проходили перешкоди, згладжували удари об поверхню колеса, а також підтримували вищі показники швидкості (порівняно з комплектом 29“ та 27,5x2,25“).
Прилад, який вимірює проекцію прискорення (інф