Матеріали велосипедних рам
Рама є центральною, однією з найважливіших частин велосипеда. Необхідно докладніше розглянути відмінності елементів.
Матеріали. Сучасні виробники велосипедних рам пропонують своїм споживачам вироби, виготовлені із застосуванням чотирьох матеріалів:
- низьковуглецева сталь (HiTen, Steel, або просто сталь);
- сплав із хрому та молібдену (CrMo або 4130);
- алюміній різних видів (Al, Alloy, AlluX, 6061, 7005);
- карбон (Carbon, композит, Hi-Mod).
Низковуглецева сталь – найбільш простий і доступний матеріал для виготовлення велосипедних рам бюджетних моделей.
Характеризується такими особливостями:
+ доступна ціна;
+ надійність та стійкість;
+ придатність до ремонтів;
+ відсутність схильності до накопичення втоми;
+ видаляє зайву вібрацію;
- вага;
- схильність до появи іржі.
Хром-молібденовий сплав – матеріал високого рівня якості. Він відрізняється високою міцністю, його застосовують виготовлення байків, призначених для активного катання. Найчастіше використовується виготовлення велосипедів BMX, MTB Dirt, ретро-велосипедів.
Характерні особливості:
+ високий рівень міцності;
+ придатність до ремонту;
+ відсутність схильності до накопичення втоми;
- велика вага;
- високі показники вартості;
- схильність до появи іржі.
Алюміній (або сплави з його використанням) – найпоширеніший матеріал в індустрії велосипедів. Він відрізняється вищою вартістю та легкістю. У деяких випадках, коли використовується інноваційна обробка, вага може досягати низьких показників. Деякі виробники пропонують придбати велосипедні рами, вага яких трохи більше одного кілограма. Звичайно ж, вони належать до дорогого сегменту. Найбільш бюджетні моделі рами мають вагу близько двох кілограмів.
Характеристики матеріалу:
+ невелика вага;
+ відсутність тенденції до появи іржі;
+ доступна вартість (порівняно з карбоном);
- ціна (порівняно з бюджетними моделями зі сталі);
- дорогий ремонт, який потребує особливого виду зварювання;
- схильність до накопичення втоми.
Карбон – найсучасніший і найдорожчий матеріал. Його використовують для виготовлення професійних велосипедів, де дуже важливим є показник ваги.
Характерні особливості:
+ один із найлегших матеріалів;
+ високий рівень міцності;
- висока вартість (часто велосипеди з карбону коштують не менше двох тисяч американських доларів);
- нестійкість до точкових ударів;
- непридатність до ремонту.
Також виробники можуть використовувати титан та магній для виробництва велосипедів. З такими матеріалами було пов'язано безліч експериментів із боку виробників. На сьогоднішній день вони не мають конкурентоспроможності у велосипедній індустрії.
Профіль труб.
Вивчаючи опис рами, можна зустріти слово «баттований». Йдеться про профіль труб. Виробники рам для велосипедів постійно шукають найкраще поєднання ваги, надійності, зовнішнього вигляду та вартості. Геометричні особливості труб мають першочергове значення. Саме тому потрібно докладніше розглянути дії, які можуть виконуватись із трубами, крім згинання.
Труби можна стискати, надаючи їм овальний профіль, завдяки чому труби набувають жорсткості з одного боку та податливості – з іншого. Цей метод дуже поширений та доступний.
Баттінг – це сучасна технологія роботи з трубами. Його сутність – у досягненні різної товщини стінок труби. Краї труб або місця їхнього з'єднання відрізняються великою напругою. Труби відрізняються більшою товщиною. Таким чином, виробник підвищує міцність з'єднань. У середині труба тонша. Це дозволяє зменшити вагу готового виробу.
Гідроформінг – інноваційний підхід для виробництва велосипедних рам із алюмінію. Технологічний процес відрізняється такими особливостями. Використовується форма із металу, в яку поміщаються труби. Вони під впливом високого тиску надходить розігріте масло, завдяки чому труба отримує необхідну форму. За допомогою такої технології з'єднання є найбільш широкими, зварювальний шов при цьому довгий. У результаті готовий виріб виходить міцним та надійним.