На велосипеді по місту

Як велосипедисту не потрапити у ДТП? Дуже часто від власників велосипедів доводиться чути, що вони бояться їздити на байку дорогами. Найчастіше такий страх відчувають жінки. Насправді, коли людина потрапляє до умов жвавого дорожнього руху, може виникати почуття дискомфорту та незахищеності, як наслідок, невпевненість у собі. Така проблема може бути навіть у велосипедистів із досвідом, які перебувають у розгубленості, коли опиняються на надто активній ділянці дороги.

Невелика кількість велосипедистів на дорогах - вища небезпека

Пояснення просте. Якщо в населеному пункті спостерігається невелика кількість велосипедів на вулицях, водії не можуть звикнути до їхньої раптової появи на дорозі. До того ж є істотна різниця в швидкостях машини і мотоцикла - вона досягає значення 60 км/год. Це підвищує можливість виникнення небезпечних ситуацій. Навпаки, постійна та велика кількість велосипедів на дорозі привчає водіїв до такого транспорту та сприяє розвитку інфраструктури для любителів велосипедів. Йдеться про велосипедні доріжки, паркування, майданчики для байків. Крім того, з'являються спеціалізовані знаки та огорожі, які мінімізують появу небезпечних ситуацій.

У багатьох країнах Європи люди дійшли розуміння, що велосипед є порятунком для великих міст. Поступово байки витісняють автомобілі, ця тенденція є стабільною для європейських країн за останні кілька років. З цього виходить, що кожна людина визначає майбутнє рідного міста, обираючи для поїздок велосипед. Однак питання про те, як боротися зі страхом їзди на велосипеді по місту відкритим. На його подолання пропонуємо кілька рішень.

Рада перша. Прочитайте ПДР. Поліцейські ніколи не вимагатимуть від велосипедиста дозволу на керування автомобілем. Однак це не означає, що людині не потрібно знати правил дорожнього руху. Адже недаремно говорять про те, що такі правила написані з огляду на трагедії. У багатьох постає питання: чи потрібно витрачати дорогоцінний час на прочитання правил водіння? Безперечно, це потрібно робити всім. Тим більше, коли планується поїздка міськими вулицями. Для тих, хто не готовий вивчати всі правила, рекомендуємо прочитати розділ №6: «Вимоги до велосипедистів» та розділ №16: «Проїзд перехресть».


Рада друга. Озброїться необхідними предметами.

З огляду на особистий досвід пересування вулицями великого міста, для велосипедиста необхідно придбати такі аксесуари:

  • Шолом. Цей предмет може врятувати життя велосипедисту, а також спричинити повагу з боку водіїв машин.
  • Червоний задній ліхтар на батарейках (мигалка). Такий освітлювальний прилад завжди потрібно мати під рукою, особливо при плануванні вечірніх поїздок. Водій, який пересувається поряд із велосипедистом, може збити його за відсутності червоного ліхтаря вночі. Така ситуація може бути небезпечною як для водіїв, так і для велосипедистів.
  • Біла передня фара. Потрібно придбати якісне освітлення, яке допоможе водієві визначити на дорозі ваш велосипед. Крім того, така фара чудово освітлюватиме дорогу.
  • Дзеркало заднього виду. Такий пристрій використовують лише одиниці, що зовсім неправильно. Це пов'язано з тим, що хороша видимість може бути тільки при перегляді дороги перед собою. Чого не можна сказати про ситуацію позаду велосипеда. До двоколісного транспортного засобу можуть наближатися автомобілі, тому що швидкість байка набагато менша в порівнянні з машинами. Потрібно купити дзеркало для керма чи шолома. Дзеркало на шолом набагато ефективніше, оскільки такий пристрій гарантує достатній кут огляду для велосипедиста. Найчастіше таке дзеркало невеликих розмірів, його можна легко помістити в рюкзак.

Рада третя. Поводьтеся як повноправний учасник руху і демонструйте знання ПДР. Незважаючи на невеликі розміри велосипеда та його відносно невелику швидкість, абсолютно всі учасники дорожнього руху (як пішоходи, так і водії) мають бути впевнені у знаннях велосипедистом правил дорожнього руху. Рекомендуємо сприймати себе як повноправного учасника руху на дорозі. Потрібно поводитися впевнено, показувати знання ПДР і суворо дотримуватися їх. Не треба надмірно зменшувати швидкість, слід рухатися із середніми її показниками. Рухи мають бути рівними, впевненими, без вилянь, на відстані одного метра від краю дорожнього покриття.

Рада четверта. Виразно попереджайте про повороти

Щоб показати лівий поворот, потрібно витягнути убік ліву руку. Для правого повороту - витягнути в сторону праву руку або зігнути ліву руку в області ліктя. Поворот потрібно показувати протягом кількох секунд, щоб знак побачив кожен водій. Перед здійсненням повороту слід впевнено взятися за кермо руками. Поворот праворуч виконується нескладно, оскільки велосипед розташовується біля краю дороги. З поворотом наліво присутні труднощі.

Рада п'ята. Як повертати ліворуч і коли цього не потрібно робити. Велосипедистам повертати в ліву сторону дозволено виключно на дорозі з однією смугою в кожному напрямку руху. Слід зробити застереження. Коли у велосипедиста трохи досвіду пересування, є чудова порада. Перехрестя, на яких потрібно зробити лівий поворот, потрібно проїхати у прямому напрямку і тільки після проїзду перехрестя зупинитися. Потім потрібно перейти на піший хід та здійснити перехід на протилежний бік як пішоход. Велосипед слід вести руками. Після переходу на потрібну сторону дороги можна сміливо рухатися вперед.

Якщо ви відчуваєте впевненість при поїздці велосипедом, можете пробувати повернути подібно до автомобілів. Для цього потрібно подивитися назад, використовуючи дзеркало заднього виду. За відсутності дзеркала просто озирніться, проте дуже швидко, намагаючись не втратити уважність та керування. Ваше завдання при цьому – переконатися у відсутності позаду велосипеда автомобілів, що знаходяться поблизу. Адже машина не зможе дуже швидко зменшити швидкість і може збити велосипед. Навіть при подачі сигналу повороту велосипедист не має переваги у здійсненні повороту.

Потрібно зробити ще одне застереження. Не слід намагатися повернути ліворуч, якщо в цій ситуації ви не спостерігаєте автомобілів, які прагнуть повернути в такому напрямку. Перед маневром можна знайти собі своєрідний захист у вигляді авто, що пересувається з увімкненим лівим поворотом. Після цього потрібно прилаштуватися до такої машини. Для чого? Для повороту потрібно пропускати транспорт, що їде назустріч. Робити це одному натовпі швидкісних машин не зовсім приємно. Подивившись у дзеркало заднього виду, потрібно показати лівий поворот і зміститися до машин, що здійснюють такий же маневр. Поруч із ними поворот завершується, зустрічний транспорт пропускається.

Рада шоста. Як поводитися на плавних розвилках. Крім багатьох ситуацій, які можуть виникати на дорозі, слід розібрати ще одну. Її опису немає в ПДР, проте вона таїть у собі деякі небезпеки. Йдеться про проїзд плавними розвилками. Наприклад, при поворотах під прямим кутом усі авто знижують швидкість руху. При плавних поворотах зниження швидкості практично немає. У разі правого повороту дії будуть звичними – потрібно витягнути руку або зігнути протилежну лікті і після цього виконати поворот.

У разі потреби рухатися у прямому напрямку іноді виникає непорозуміння. Перед виконанням повороту водій, який їде за велосипедом, може спробувати швидко проїхати перед байком. Іноді водій розуміє ситуацію так, що велосипедист прямуватиме праворуч, оскільки дотримується правої сторони. Коли потрібно проїхати прямо, на плавному роздоріжжі краще показати лівий поворот перед відгалуженням дороги. Водії машин усвідомлюють цю ситуацію та чекатимуть, пропускаючи велосипед. В іншому випадку може виникнути небезпечна ситуація чи аварія.

Рада сьома. Візуальний контакт та допоміжні жести. Якщо ви керуєте велосипедом, це говорить про те, що ви повинні активно використовувати жести. Не треба забувати про це, тому що прості правила допоможуть вберегти ваше здоров'я та отримати радість та захоплення від подорожі улюбленими вулицями міста. При пересуванні головною дорогою слід встановлювати зоровий контакт із водієм машини, який збирається пропустити велосипед. Потрібно переконатися, що він побачив велосипедиста і має намір пропустити. Якщо водій відволікається і тримає телефон (безумовно, така дія забороняється), потрібно бути настороже і підготуватися до того, що він нікого не пропустить. Адже недарма придумано правило ДДР.

Іноді водій машини прагне пропустити велосипед, коли той знаходиться на відстані від області маневру. Оцінивши ситуацію та тривалість очікування для водія, слід показати за допомогою жесту, що машина може рухатися першою. Те саме потрібно повторювати з пішоходами, які намагаються пропускати велосипед.

Ми наведемо короткий словник, який можна сміливо використовувати під час їзди:

  • «Дякую» можна сказати за допомогою жесту – кивок головою вниз.
  • Вказівка пальцем вниз означатиме те, що попереду очікує небезпека. Такий жест можна використовувати для велосипедиста, який їде позаду вас.
  • Піднятий вказат