Догляд за велосипедом
Втулки, ободи та спиці. У попередньому розділі ми розглядали всі аспекти того, як підтримувати тиск у покришках велосипеда. Такий показник найбільше відповідає за комфорт пересування. У колесах байка є й інші важливі деталі, за станом яких потрібно уважно стежити.
До них належить:
- рівень натягування спиць на колесі;
- регулювання, зношування підшипників втулки;
- наявність або відсутність викривленості обода;
- зношування обода на байку з ободним типом гальм або ротора гальм (з дисковим типом гальм).
Такі аспекти можуть перевірити кожен велосипедист.
-
Перевірка натягу спиць
У тому випадку, якщо у вас відсутній прилад тензометр, рівень натягу спиць перевіряється за допомогою рук. Для цього за допомогою одного або двох пальців спиці чіпляються у певній черговості. На кожній з них має бути якісний натяг. Дані елементи не повинні сильно рухатись або послаблюватися. Також неприпустима поява вигинів. Якщо під час перевірки ви виявили проблеми, рекомендується відправити байк до велосипедного майстра. Він зможе підтягнути кожну спицю. Це робиться в тому випадку, коли ви не володієте знаннями та навичками щодо встановлення та зварювання спиць на велосипедах, а також у разі відсутності спеціального інструменту.
Також може застосовуватися прийом клацання по кожній спиці. Такі деталі повинні певним чином гудіти. Звук у своїй порівнюється зі звучанням струнних інструментів. Ідеально, коли тон таких звуків співпадатиме. Якщо ж є помітна різниця в звучанні між спицями, слід зробити висновок про нерівномірне натягування окремих елементів колеса. Наявність брязкання одного з елементів свідчить про необхідність звернутися до фахівця терміново.
Підказка: Додатковим показником поганого натягу спиць є поява клацання в момент натягу елемента за допомогою пальців. Такий ефект може спостерігатися у нових коліс або таких, збірка яких тільки закінчилася. Це свідчить про те, що ніпель чи самі спиці розташовані неправильно. Іноді спиці погано прилягають у сфері перехрещування. Такий дефект можна з легкістю усунути за допомогою посадки спиці на її місце і натягом ніпеля. Такі дії найкраще виконувати за допомогою спеціалізованих майстерень.
Перевірка регулювання та зносу підшипників
Здійснити перевірку стану підшипників дуже просто. Для цього потрібно підняти байк з боку, де здійснюється перевірка колеса, щоб колесо було в повітрі. Потім рухом руки колесо провертається (ніпель повинен бути під кутом від 45 до 80 градусів) і відпускається.
У тому випадку, коли дефектів не спостерігається, колесо провертається під власною вагою (ніпель виступає як вантаж, тому він розташовується в нижній частині колеса). Також колесо має виконати половину або повний оборот. При прокручуванні колеса у зазначених параметрах відхилення відсутні. Якщо колесо схильне до застигання або погано прокручується, це говорить про те, що втулка затягнута надмірно. Нові колеса з промисловими підшипниками можуть виявляти такі характеристики у непрокатаному стані. В даному випадку елементи прикочуються, тільки для цього потрібен деякий час. За наявності конусів їх слід відпустити вручну. Таке трапляється, але досить рідко.
Для того, щоб перевірити рівень зношеності конуса, такий метод застосовувати не потрібно. Слід встановити байк на гладку та стійку поверхню. Велосипед потрібно притримувати за допомогою однієї руки, підтримуючи колесо і посмикуючи його в горизонтальному напрямку. За наявності люфту, поштовхів, биття необхідно здійснити регулювання конуса. За відсутності подібних проявів – з механізмом усе гаразд. На деяких моделях можуть бути встановлені втулки із промисловими підшипниками. Їх перевірка на знос здійснюється так. Однак такі елементи регулювання не подаються. Здійснити заміну таких підшипників буде складно навіть у професіоналів, оскільки для таких дій буде потрібний спеціальний набір інструментів.
-
Перевірка обода на наявність викривлення
Обод на колесі потрібно перевірити, щоб переконатися у відсутності «вісімки». Йдеться про найбільш поширене пошкодження колеса, про його викривлення. Деформація має назву вісімки, тому що при надмірному викривленні колеса з демонтованою покришкою візуально є ефект, що нагадує цифру. Іноді можна зустріти фразу, щоколесо виписує вісімки. За дуже сильної деформації таку проблему нескладно визначити у процесі їзди велосипедом. Поїздки на таких колесах небезпечні, це призводить до ДТП. В даному випадку потрібно припинити використання байка та доставити його до майстра для ремонту.
Підказка: Здійснити перевірку обода на наявність «вісімки» нескладно. Потрібно зняти покришку та встановити на байк колесо. Потім слід провести фіксацію лінійки за допомогою гумки так, щоб товста межа була над краєм колеса. Далі потрібно крутити колесо і спостерігати, чи є відхилення обода від риси на якусь відстань? Найчастіше незначні дистанції (до 1 мм) є нормальними. Все, що виходить за межі одного міліметра, вимагає втручання майстра.
Деформація може виявлятися не тільки як відхилення від площини виделки чи трикутника. Іноді може йти про відхилення від нормальної форми виробу. У такому разі обід може нагадувати форму овалу або яйця. Цей показник підлягає перевірці описаним вище способом. У цій ситуації буде потрібно відстеження дистанції між лінійкою та колесом у процесі його обороту. Проміжки мають бути однаковими. Відхилення, що допускаються – до 1 мм. Все, що виходить за межі, говорить про необхідність коригування в майстерні.
-
Перевірка гальмівних поверхонь колісного обода або ротора
У моделях байків, у яких присутні ободні гальма, процес гальмування виконується в такий спосіб. Гальмівні колодки підводяться впритул до бічної частини обода колеса. Таким чином виконується їхнє взаємне тертя. Можуть застосовуватись різні типи колодок. Їх відмінності полягають як застосовуваний метал і сила гальмування. Враховуючи різні типи механізмів, виробленню піддаються як колодки, так і колісні обіддя.
Найчастіше виробники таких деталей враховують необхідність запасу по кілька міліметрів для процесу зношування (з усіх боків). Після того, як передбачена межа досягається, використання обода колеса неприпустимо, оскільки є гостра необхідність його заміни на новий виріб. У разі надмірного зношування поїздки на велосипеді є небезпечними. Адже при їзді колісні обіддя нерідко лопаються. Більшість останніх моделей велосипедів мають двосторонній обід на колесі. Така конструкція відрізняється підвищеною міцністю. Однак при сильних ознаках деформації наражати себе на небезпеку не слід.
Підказка: Потрібно пам'ятати про те, що більшість виробників обідків для байків спортивного типу нерідко намагаються зробити бічну частину товщою. У деяких моделях збільшення товщини сягає трьох міліметрів. Це позитивно впливає на період використання деталей, але додає додаткової ваги до ободу. Байки, у яких встановлені гальма з дисковим механізмом, потребують відстеження стану ротора (деталі мають схожість з гальмівними дисками машини). Ротор на гальмах найчастіше затягується у заводських умовах. У деяких випадках – у спеціалізованих майстернях. Саме тому перевіряти такі деталі не потрібно. Але перед кожною поїздкою слід оглядати ротор щодо щільності посадки. Ідеальний стан передбачає повну відсутність люфтів.
Підказка: Не слід торкатися ротора після гальмування механізму (ця заборона відноситься до супорта та ротора). Температура таких деталей буде дуже високою, тому виникає небезпека опіків. Крім того, потрібно оглядати ротор для виявлення його кривизни та зношування. Перевіряти такий показник слід подібно до перевірки кривизни обода і зношеності його бічної частини. Єдина різниця в тому, що не потрібно застосовувати лінійку. Кривизну можна побачити при прокручуванні супорта. Ротор, який зносився, слід замінити. Викривлену деталь міняти не потрібно, тому що за допомогою спеціальних інструментів можна спробувати вирівняти гальмівну систему.
Підбиваючи підсумки, слід зазначити, що з одного боку байк – відносно складний транспортний засіб (у деяких випадках застосовуються складні технологічні підходи). З іншого боку, його використання з появою у велосипедиста необхідних умінь для діагностування та ремонту буде досить легким. При цьому байк функціонуватиме без проблем тривалий період.