Догляд за велосипедом

Тиск у колесах. Якщо вам пощастило стати власником байка, а може і кількох, ви напевно помітили, що велосипед є складним механізмом. Особливо це стосується сучасних моделей велосипедів. Навіть якщо ви перебуваєте в роздумах про купівлю мотоцикла, така інформація не буде зайвою.

Всі механізми потребують коректного настроювання, регулювання та догляду (подібно до автомобіля). Крім того, для правильної роботи механізмів потрібно здійснювати регулярну заміну деяких елементів, які зношуються. Виконувати регулювання, налаштування та заміну елементів рекомендується у професіоналів у цій сфері – майстрів велосипедних майстерень. Деякі дії можуть виконувати самі велосипедисти. Це потрібно робити регулярно для того, щоб велосипед працював у відмінному стані якомога довше (у деяких випадках – десятиліття). Потрібно почати зі стану коліс та особливостей їх тиску.

Рух велосипеда багато в чому обумовлюється правильним тиском у покришці. При зниженні показників до мінімальних значень, що вказуються на покришці, виникає сильний опір. Це означає, що велосипедист має витратити багато зусиль для підтримки належного рівня швидкості. Рух за інерцією не може бути постійним навіть у разі руху сильним схилом. На всіх колесах виробник вказує максимальне та мінімальне значення тиску.

Відхилятися від зазначених значень не рекомендується. Досягають максимальних значень найчастіше ті, хто не прагне комфорту їзди, а бажає досягти найкращих показників накату велосипеда. У таких випадках для розгону, а також збереження швидкості велосипедист витрачає небагато зусиль. Якщо велосипед використовується виключно для прогулянок або повсякденних поїздок, рекомендується дотримуватися середнього або нижнього значення тиску в покришках. Так можна зберегти комфорт поїздки і при цьому досягти достатнього накату.

Підказка: Значення тиску в шинах велосипеда часто вказується в одиниці вимірювання Psi, або в Барах. Не всі манометри мають шкалу для вимірювання тиску у Psi. Також не на всіх покришках вказаний тиск у Барах. Для зручності потрібно вміти переводити значення з одного до іншого. Для того, щоб Psi перерахувати в Бари, потрібно виконати прості дії, виходячи з того, що один Psi дорівнює 0,068 Бар. На деяких покришках вказується одразу два показники (максимум і мінімум тиску). Наприклад, 30 та 80 Psi. Для перекладу потрібно перемножити 30 та 0,068 (обчислення мінімального тиску в покришках), а також 80 та 0,068 (визначення максимуму тиску). Отримуємо результат 2,04 та 5,44 Бар.

Деякі насоси комплектуються без манометра. Вони мають дуже зручний розмір, такі пристрої компактні та складні. Як бути у цій ситуації? Як визначити тиск, з яким потрібно накачувати колеса? Рекомендуємо скористатися такими правилами для самостійного визначення тиску в шинах.

Правило 1

Під час накачування колеса можна перевіряти тиск у ньому за допомогою руки. Зробити це дуже просто. У верхній частині колеса пальці потрібно підвести під обід. Одним пальцем слід натискати на середню частину протектора колеса. Дія відбувається у перпендикулярному колесі напрямку. При цьому колесо не повинно вдавлюватися більше ніж на 2 або 3 міліметри (для великих профілів МТБ і туристичних байків). Для шосейних та гоночних велосипедів такий показник становить не більше двох міліметрів.

Підказка: Ніколи не перевіряйте тиск у покришці за допомогою натискання на її бічну частину. З одного боку, під час пересування велосипеда тиск посідає бічну частину покришки, в області середини протектора колеса. Саме ця область контактує із дорогою найбільше. З іншого боку, найчастіше саме бічна частина покришок має більшу м'якість, ніж центр, тому що для неї використовувалася гума меншої товщини. Бічна частина завжди буде м'якшою, ніж область зіткнення з дорожнім покриттям.

Правило 2

Друге правило таке ж просте. Після того, як колеса накачалися, слід сісти на велосипед і спостерігати за станом покришок. Вони не повинні продавлюватися під впливом ваги людини більше, ніж четверта частина ширини профілю. Безумовно, неприпустиме продавлювання до середини профілю (не йдеться про тиск до обода) під час переїзду перешкод. Такий показник тиску буде нормальним для комфортного пересування.

Підказка: Ще однією підставою для оцінювання рівня тиску в покришках буде наявність накату. У тому випадку, якщо після накачування коліс присутня відчуття щення нормальної їзди, у тому числі за інерцією зі схилу, а п'ята точка при цьому не страждає, це говорить про нормальний тиск у покришках.

Виробники випускають такі види велосипедів, у яких тиск досягає показників 90-130 Psi. Найчастіше це шосейні байки, для гоночних змагань або туристичні. Показник тиску у барах для таких велосипедів становить 6-9 одиниць. Досягти такого тиску в колесі за допомогою стандартного насоса досить складно. Для цього використовують спеціалізовані насоси високого тиску, які дозволяють накачувати колеса такого типу. Крім того, є велосипеди, в яких показник тиску в шинах дуже низький. Найчастіше це фетбайки. Середні показники тиску в колесах такого велосипеда становлять від 10 до 20 Psi, що дорівнює 0,6-1,2 Бар. Такий тиск у шинах залежить від розміру покришки, яка на перший погляд здається величезною (висота та ширина колеса дуже великі).

Також низький тиск у колесах обумовлений областю використання таких велосипедів, що спочатку передбачалося, як снігохідний транспорт. На сьогоднішній день такі байки застосовуються не лише у снігову погоду. Велосипеди виявляють впевнене пересування по сипучій поверхні, нерівному покриттю на забруднених ділянках. Широкі колеса чудово справляються з різними нерівностями дороги. Якщо тиск у таких покришках підвищити до показників 20-30 Psi, велосипед буде чудовим. їздити асфальтованою дорогою.

Підказки:

  • Не забувайте про те, що в процесі пересування по піщаному покриттю, бруду або нестійкому ґрунту тиск у колесах слід знизити. Це стосується не лише фетбайків, а й усіх інших моделей. Зниження потрібно проводити не менше ніж на 10% або 15% від найменшого значення, яке вказується на покришках. Така дія дозволяє запобігти ув'язненню коліс при проїзді на цих ділянках колії.
  • При пересуванні покриттю з гравієм та гірської місцевості необхідно пам'ятати про те, що низькі показники тиску можуть призвести до наступного. Гострі камені пошкоджуватимуть і проколюватимуть м'яке колесо, такі нерівності досягатимуть бічної частини покришки, де розташована найбільш незахищена зона колеса.

В якості підсумку слід зазначити, що досвідчені велосипедисти не вирушатимуть у дорогу, не маючи з собою насоса. У процесі катань може статися все, що завгодно. Будуть ділянки, для яких буде потрібний нижчий тиск у шинах. Іноді його потрібно буде піднімати, все залежить від місцевості, якою пересувається велосипед. В інших розділах ми обговоримо аспекти, на які велосипедистам потрібно звертати пильну увагу та всіляко контролювати.